Så blev det august, og det blev skolestart både for ”nye” elever og for dem, som skal starte i et nyt klassetrin. SKOLESTART kan være stressende for et barn uanset alder, og det kan der være flere grunde til.
Adskillelse fra forældre
For mange børn er skolestart den første længerevarende adskillelse fra deres forældre.
Det kan føre til en følelse af usikkerhed, angst og frygt, især for de yngre børn, der ikke er vant til at være væk fra deres trygge hjemmemiljø.
Nye sociale situationer
Skolen er et nyt sted for barnet med nye sociale rammer, sociale situationer og forventninger, som barnet skal lære at navigere i. Det kan være udfordrende at møde nye klassekammerater, danne venskaber og bevæge sig rundt i sociale grupperinger, hvilket kan føre til følelsen af at være usikker eller alene.
Akademisk præstationspres
Ældre børn, især dem der starter i folkeskolen eller overgangen til en ny skole, kan føle et øget præstationspres. De står over for nye akademiske udfordringer, og deres selvtillid kan blive påvirket, hvis de føler, at de ikke kan følge med eller præstere godt nok.
Hverdagen i skolen kan også være en udfordring for et barn og plante sig i kroppen som stress på følgende måder:
SKOLESKEMAET kan være tætpakket med lektioner, fag, tests og aktiviteter, hvilket kan skabe et pres og travlhed for børnene.
PRÆSTATIONSPRES – det konstante fokus på præstationer, karakterer og tests kan være med til at skabe en konkurrencepræget atmosfære, hvor nogle børn kan føle, at de skal præstere for at føle sig værdige og gode nok.
MOBNING – nogle børn kan opleve mobning eller føle sig udeladt i sociale sammenhænge, og det kan have en negativ indvirkning på deres mentale velvære og føre til stress og angst.
SKOLEDAGEN – børn kan opleve stress, hvis de har svært ved at følge med i timerne eller hvis de føler sig overvældet af mængden af lektier og opgaver.
Stress i skolen kan manifestere sig i barnets krop som fysiske symptomer som hovedpine, mavepine, søvnproblemer eller en generel følelse af uro. Det kan også påvirke barnets humør og adfærd, og børnene kan blive mere irritable, triste eller tilbagetrukket.
Som forælder eller omsorgsperson er det vigtigt at være opmærksom på disse tegn på stress og støtte barnet gennem skolestarten og i skolehverdagen. Åbne samtaler, opmuntring, anerkendelse af deres indsats og at tilbyde dem hjælp og støtte i at håndtere udfordringer er alt samme med at reducere stress og styrke barnets trivsel i skolen.
Jeg er hverken skolelærer eller børnepsykolog, men jeg har selv haft børn i skolesystemet i mange år, og som zoneterapeut har jeg i perioder børn på briksen, som kæmper med ubalancer på grund deres hverdag i skolen. Det er både børn og unge mennesker (på ungdomsuddannelser eller videregående uddannelser) med problemer så som:
Dårlig søvnkvalitet – Fordøjelsesproblemer – Nedsat immunforsvar – Nervøs blære/vådligger.
I de sidste par uger har jeg haft flere kvinder med børn i skolealderen på briksen, og det er bemærkelsesværdigt, at de alle under min behandling spontant har udbrudt:
”Aj! Ved du hvad, min datter/min søn skal simpelthen bare på din briks – åh! Det vil bare være SÅ godt for dem”.
Zoneterapi kan være en effektiv behandlingsmetode til at hjælpe skolebørn, der oplever stress i hverdagen.
Zoneterapien er med til at aktivere børnenes parasympatiske nervesystem og få kroppen i ro. Zoneterapi hjælper med at reducere stressniveauet og skaber en følelse af indre ro og balance.